Dlaczego warto szkolić pracowników?
Szkolenia to dziś bardzo popularna forma rozwoju pracownika. Nie każdy pracodawca dostrzega jednak korzyści, jakie niesie za sobą przeprowadzanie szkoleń. W związku z tym warto wiedzieć, co tak właściwie nasz pracownik może wynieść z takiego szkolenia.
Jak się bowiem okazuje, bardzo często pracownicy właśnie w ramach szkoleń mogą zdobyć lub poszerzyć kompetencje, które to następnie będą stanowić bardzo cenny kapitał dla przedsiębiorstwa. W związku z tym każda firma powinna poważnie podejść do tematu szkoleń, tym bardziej, że dzisiaj z łatwością znajdziemy szkolenia o bardzo różnej i obszernej tematyce. W dłuższej perspektywie tego typu szkolenia mogą okazać się kluczowe dla rozwoju pracowników oraz firmy – nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy stawiają na szkolenia.
Samą organizacją szkoleń z reguły zajmują się zewnętrzne firmy szkoleniowe, choć niekiedy mogą być one realizowane również przez zasoby wewnętrzne firmy – zazwyczaj chodzi tutaj o dział HR, który to w wielu firmach zajmuje się właśnie rozwojem pracowników. Spora część przedsiębiorców doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że inwestycja w pracownika prędzej czy później się opłaci – z tego też powodu decyduje się ponieść koszty związane ze szkoleniem pracownika, licząc na korzyści, jakie mogą wyniknąć z tego powodu dla całego przedsiębiorstwa. Niestety wielu pracodawców ogranicza się tylko i wyłącznie do szkoleń, które są wymagane przez przepisy – tymczasem zdecydowanie warto rozszerzyć zakres szkoleń, by podnieść kwalifikacje zawodowe pracowników.
Jakie mogą być szkolenia dla pracowników?
Dokształcanie pracowników może odbywać się na wiele różnych sposobów i dotyczyć różnego rodzaju kompetencji. Najczęściej chodzi o podniesienie tych kwalifikacji, które to są niezbędne bądź przydatne w tej dziedzinie, którą zajmują się pracownicy. Same szkolenia można podzielić ze względu na treść czy formę.
W tym pierwszym przypadku wyróżniamy:
- szkolenia twarde – podczas tego typu szkoleń przekazywana jest wiedza specjalistyczna bądź zawodowa, a więc oznacza to, że pracownik poszerza kwalifikacje bezpośrednio związane z wykonywaną przez niego pracą albo stanowiskiem,
- szkolenia miękkie – ten rodzaj szkoleń służy z kolei przede wszystkim do rozwijania indywidualnych umiejętności pracownika, najczęściej z zakresu komunikacji interpersonalnej, rozwiązywania konfliktów, zarządzania zespołem, radzenia sobie ze stresem czy zarządzania swoim czasem, dzięki czemu pracownik może stać się bardziej wydajny czy pewny siebie.
Szkolenia mogą przyjmować różnie bardzo różne formy. Bardzo często realizowane są więc w formie warsztatu czy kursu, w których to może wziąć udział tylko ograniczona liczba osób.
Warsztaty z reguły wymagają sporego zaangażowania pracowników. Kursy z kolei bardzo często polegają na przekazaniu wiedzy pracownikom poprzez różne metody, a z reguły kończą się one egzaminem, po których uczestnicy kursu mogą zdobyć certyfikat. Specyficznym rodzajem szkolenia jest konferencja – w tego typu wydarzeniach często bierze bowiem udział ogromna liczba osób.